Podrobný popis trasy

Začátek pro pěší:

Ideální začátkem výletu pro pěší podél Šáreckého potoku je konečná tramvají Divoká Šárka. Je zde rovněž stejnojmenná zastávka několika linek příměstských autobusů.

Začátek pro cyklisty:

Podél ulice Evropské vede z centra cyklostezka. Přímo od konečné tramvají pak do údolí směřuje cyklotrasa A163, která vás bude doprovázet po celou trasu výletu.

km místo ilustr.foto, zajímavosti
0 km

Stanice Divoká Šárka

Přímo okolo tramvajové konečné Divoká Šárka prochází červená turistická značka, po které pokračujte dolů po uzavřené komunikaci a následně vpravo po schodech pod hráz nádrže Džbán. Zde se poprvé setkáte se Šáreckým potokem, který vytéká z nádrže, do níž vtéká potok Litovický.

Hráz nádrže Džbán
  Další cestu určuje červená značka a cyklotrasa číslo A163. Do přírodní rezervace Divoká Šárka vstupuje trasa působivou průrvou mezi Šestákovou a Kozákovou skálou (zde bývalo Šárecké hradiště), kterou zde v průběhu milionů let vyhloubil Šárecký potok, který zde má bystřinný charakter.
Cesta průrvou pod nádrží Džbán
1,4 km

Přírodní koupaliště

Pohodlně dojdete k přírodnímu koupališti, kde se rozloučíte s červenou turistickou značkou, ta odbočuje vlevo. Vaše cesta pokračuje dále a sleduje značení cyklotrasy číslo A163.

Koupaliště v Šárce a nad ním skála  Dívčí skok
  Asi 200 metrů za koupalištěm minete hostinec Dívčí skok, který je pojmenován po skále nad ním.
Tradiční hostinec Dívčí skok
  Zanedlouho půjdete okolo další starobylé usedlosti Čertova Mlýnu. Bude po vaší pravé straně.
2,5 km

Usedlost Želivka

Cestou minete další historickou usedlost Želivka (bude po Vaší pravé ruce).

2,65 km

Odbočka vlevo

Asfaltová cesta a cyklotrasa A166 odbočují vpravo zpět k nádrži Džbán. Vaše trasa však v těchto místech klesá vlevo, stále společně s cyklotrasou A163, a především s Šáreckým potokem.

POZOR! Pro cyklisty je zde krátký, ale relativně terénní úsek.

Pro cyklisty poněkud riskantní, ale nutná odbočka
3,65 km

Usedlost Vizerka

Po levé straně budete míjet místo, kde stávala usedlost Vizerka. Na podzim roku 2017 po původních objektech nic nezbylo, místo nich zde bylo staveniště.

Zde byla usedlost Vizerka, snad bude i nová ...
4,4 km

Přítok Kruteckého potoku

V rozšířené nivě Šáreckého potoka se setkáte s revitalizovaným územím pravobřežního přítoku, kterým je Krutecký potok. Jedná se o revitalizaci Pod Jenerálkou.

Zde můžete pokračovat buď po původní cestě, tedy společně po červené značce, nebo po povalových chodnících. Obě varianty se spojí nedaleko Jenerálky.

Příklad revitalizace Šáreckého potoku
4,8 km

Jenerálka

Došli jste k další významné stavbě, a to k Jenerálce. Zde trasa zahýbá vpravo k ulici Horoměřické, z které záhy odbočíte vlevo do ulice V Šáreckém údolí, kterou pokračujte dále. I tudy stále vede cyklotrasa A163.

Usedlost Jenerálka
  V tomto místě, tedy u  Jenerálky, se charakter výletu radikálně změní. Z přírodní scenerie se náhle dostanete do takřka plynulé zástavby historických usedlostí, rodinných sídel, ale i nových developerských projektů. Dolní část údolí Šárky bylo na podzim roku 2017 řadou několika stavenišť nových objektů.
5,4 km

Dubový Mlýn

Asi po 50 metrech od autobusové zastávky Korek budete míjet po levé straně Dubový Mlýn, stojí poněkud stranou.

5,8 km

Kuliška

Za autobusovou zastávkou Kuliška začíná vpravo revitalizace Šáreckého potoka, nazývaná revitalizace Na Zlatnici. Zde můžete pokračovat buď po silnici, ale raději po pěšince a dřevěných chodnících podél revitalizovaného potoka. Napravo nad potokem se rozprostírá PP Zlatnice. Revitalizace končí nedaleko před autobusovou zastávkou Kalinův mlýn. Po levé straně je PP Nad mlýnem.

Revitalizace Na Zlatnici
6,5 km

Usedlost Kaplanka

Po pravé straně budete míjet usedlost  Kaplanku.

7,1 km

Heřmanův Dvůr

Procházíte kolem nově vybudovaného rezortu v místě původního Heřmanova Dvoru.

Novodobá podoba Heřmanova Dvora
7,4 km Usedlosti Mrázovka a Žitná
7,7 km Usedlost Šatovka
8,0 km

usedlost Žežulka

U usedlosti Žežulka a stejnojmenné autobusové zastávky se setkáte s další revitalizací Šáreckého potoka Na Žežulce. Na protější severní straně údolí je PP Dolní Šárka.

Usedlost Žežulka
9,0 km

Břetislavka

Ulice V Šáreckém údolí ústí do ulice V Podbabě. Na rohu stojí původní restaurace Břetislavka, která je nově rekonstruovaná.

Hostinec Na Břetislavce je po rekonstrukci
9,3 km

Ul. Podbabská

Došli jste k rušné ulici Podbabské, za kterou ústí Šárecký potok do Vltavy, jste tedy na konci tohoto výletu.

DALŠÍ NÁVAZNOSTI

Pro pěší:

Přímo u zakončení trasy je autobusová zastávka V Podbabě. Další možnost, jak pokračovat, nabízí přívoz P2 do Podhoří.

Pro cyklisty:

Trasa končí přímo u cyklostezky, po které vede cyklotrasa A1.