Podrobný popis trasy

Začátek trasy:

Trasa začíná na autobusové zastávce Satalická obora, kam se lze dopravit například autobusem linky č. 201 od stanic metra B Rajská zahrada či metra C Letňany nebo linkou 379 od metra C Letňany.

Průběh trasy:

km

Místo Zajímavosti
0 km
Lípy u kapličky sv. Anny v Satalicích

Autobusová zastávka Satalická obora (1)

Přímo u zastávky začíná žlutě značená turistická trasa, která vás bude provázet téměř celou cestu. Rovněž se zde nachází významná sakrální stavba kaple sv. Anny (2) a skupina čtyř památných lip (3). Od kaple se dáte vlevo a ulicí Za Kapličkou dojdete podél zdi ke vchodu do Satalické obory.

kaple sv. Anny

skupina čtyř památných lip

0,15 km

Vstup do Satalické obory (4)

U vstupu do Satalické obory je panel naučné stezky Vinořský park a Satalická bažantnice, která vás bude provázet až do Vinoře, a na níž se můžete dozvědět celou řadu zajímavostí.

naučná stezka Vinořský park a Satalická bažantnice
  Vstupujete do Satalické obory a po pár krocích se před vámi rozprostírá palouček, jemuž dominují tři památné duby (5). Satalick8 obora
0,25 km

Skupina dubů letních v Satalické bažantnici (5)

Z palouku pokračujete dále po žlutě značené turistické cestě a procházíte středem přírodní památky Bažantnice v Satalicích.

0,56 km
V krajinářsky cenném území je řada jírovcových alejí, které lemují cesty

Jírovcová alej (6)

Na konci lesního porostu vstupujete do staré jírovcové aleje, která vás po pěšině mezi poli dovede k okraji přírodní rezervace Vinořský park.

jírovcová alej
1 km

Rozcestí u hradiště Vinoř (7)

Ještě než vstoupíte do Vinořského parku můžete si udělat odbočku (cca 0,5 km navíc tam a zpět) k památnému topolu (8) nacházející se v polích mezi Satalicemi a Vinoří (mimo trasu). Na rozcestí odbočíte vlevo a směřujete k silnici spojující výše zmíněné městské části. Od silnice již vidíte v polích mohutný topol. Poté se opět vrátíte na rozcestí ke žluté turistické značce a vstoupíte do Vinořského parku. Procházíte mírně se svažující pěšinou, držíte se turistické značky. V ostré zatáčce míjíte studánku nazývanou V Oboře (také Pod hradištěm) (9). V okolí cesty začínají být nápadné pískovcové skály (10), místy porostlé břečťanem.

přírodní rezervace Vinořský park

studánka V Oboře (Pod hradištěm)

2,1 km (2,6 km při započtení odbočky k památnému topolu /uvedeno v závorce u všech následujících míst/)
U ryb. U Kamenného stolu jsou ve skále vytesaná sedátka a výklenk údajně sloužily pro znavené lovce)

U Kamenného stolu (11)

Přicházíte k rybníku s ostrůvkem u jehož hráze je torzo prastaré lípy a vpravo od ní jsou do skály vytesané výklenky. Pokračujete stejným směrem po značce a zanedlouho přicházíte do Vinoře.

rybník U Kamenného stolu
2,3 km (2,8 km)

Rybník U Pohánků (13)

Ještě než opustíte lesní porost, tak po levé straně můžete spatřit velikou olši lepkavou (12) se dvěma kmeny, která byla zařazena do databáze významných stromů Prahy. U rybníka U Pohánků (13) opouštíte značenou trasu a pokračujete vlevo ulicí Živanickou na Vinořské náměstí.

rybník U Pohánků
2,7 km (3,2 km)

Vinořské náměstí

Na náměstí před budovou školy roste významný strom – lípa republiky (14). Vedle školy se nachází kostel Povýšení sv. Kříže (15). V areálu sousedící fary roste památná lípa srdčitá (16). Za budovou fary odbočíte vpravo do ulice Velínské, a již se ocitáte u Mladoboleslavské silnice. Směrujete k naproti se nacházejícímu se vinořskému hřbitovu.

významný strom – lípa republiky

kostel Povýšení sv. Kříže

památná lípa srdčitá

2,9 km (3,4 km)

Vinořský hřbitov

Vinořský hřbitov obcházíte zprava podél hlavní silnice. Alej tvořená sakurami vás dovede na křižovatku s ulicí Ronovskou, do které odbočíte vlevo. Po pár desítkách metrů se ocitáte před budovou základní školy, u níž dominuje významný strom – lípa republiky (17).

významný strom – lípa republiky
  Pokračujete ulicí Ronovskou až na její konec. Poté zabočíte vlevo do ulice Mikulovické a následně na prvním rozcestí vpravo do ulice Rábské. Na jejím konci se dáte vlevo a již se napojujete na žlutě značenou turistickou trasu, která vás dovede až do cíle naší vycházky.
3,9 km (4,4 km)
Miranovy duby ve Ctěnickém háji

Miranovy duby (19)

Na prvním rozcestí přecházíte ulici Klenovskou a vstupujete do Ctěnického háje (18). Po pár krocích po pravé straně začíná alej památných dubů nazývaných Miranovy duby (19) nápadně vystupující nad okolní lesní porost. Páteřní cesta celého háje vás dovede do Ctěnic do tamějšího zámeckého areálu. Míjíte po levé straně rybník a po pravé malou zahrádkářskou osadu a na křižovatce cest volíte žlutě značenou odbočku ke Ctěnickému zámku.

Ctěnický háj

alej památných dubů - Miranovy duby

5,2 km (5,7 km)
Zámecký areál Ctěnice je kulturní památkou

Ctěnický zámek (20)

U vchodu do Ctěnického zámku vycházka končí. Na dohled od něj je autobusová zastávka MHD.

Ctěnický zámek

Zakončení trasy:

Od zámeckého areálu ve Ctěnicích (zastávka MHD Ctěnice) je možné se dopravit autobusem MHD linky č. 185 nebo 302 například k metru C Letňany.